Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Przeważnie była jakąś formą benefitu dla pracownika. Aktualnie przez nadal utrzymujący się stan pandemii wielu z nas wysłano na tzw. home office. Jednak nie każdy potrafi poradzić sobie z takim systemem pracy. Kluczem jest stosowna organizacja. Jak zatem skutecznie wykonywać pracę w home office?
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, dużo firm zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały dotychczas doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu wydaje się ogromnym problemem, gdyż zmusza ich do zastosowania kilku nowych zasad.
Jak wykorzystać zalety oraz złagodzić dyskomfort związane z pracą zdalną?
Przede wszystkim należy wyznaczyć sobie optymalne miejsce do pracy. W idealnych okolicznościach jest to gabinet przeznaczony tylko do niej. Aczkolwiek nie zawsze jest to realne. Częściej mamy zaledwie kilka metrów kwadratowych miejsca na ustawienie stolika czy biurka i to też się sprawdzi. Kluczowe jest jednak to, żeby strefa pracy była oddzielona od strefy prywatnej. Obowiązkowo musimy także zwrócić uwagę na oświetlenie, aby w miarę możliwości było naturalne.
Jak niewielkim kosztem urządzić miejsce do pracy? Gdy nie masz w mieszkaniu odpowiedniego fotela czy biurka to zalecamy zdecydować się na jego kupno w komisie bądź sprawdzić regionalne propozycje sprzedaży w sieci.
Dokładne rozplanowanie trybu pracy
Podczas pracy w domu istotna jest samodyscyplina i sumienność w realizowaniu zadań. Starajmy zachowywać się tak, jak w trakcie pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Trzeba pamiętać, aby w czasie pracy nie wykonywać innych obowiązków. Dobrym sposobem na skupienie się na pracy jest zastosowanie metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odstępem między kolejnymi czynnościami oraz zablokowanie powiadomień z portali społecznościowych.
Praca zdalna dress code
Cały dzień spędzony w piżamie mimo, że zdaje się być cudownym pomysłem, może mieć zły wpływ na naszą produktywność. Codzienny strój może być tak wygodny, że będzie powodować rozleniwienie. Żeby temu zapobiec warto zadbać o swój ubiór, szczególnie jeżeli w czasie pracy zdarzają się konsultacje online. Będziesz się czuć wtedy pewniej.
Utrzymanie relacji z kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają rytuały biurowe np. poranne rozmowa przy kawie, wspólne wyjście na obiad bądź dojazd do biura. Do utrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto użyć darmowych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności porozmawiania jednocześnie z większą grupą pracowników, łatwiejsze będzie zebranie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Jeżeli odczuwamy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z biura także tematów osobistych. W pracy z domu nadzwyczaj ważne jest utrzymanie stosownego komfortu psychicznego, zwłaszcza kiedy nieczęsto spotykamy z innymi znajomymi.